Wandering souls
Reviewer: Mark
2014

ARMINIVS
ALSEM
Eigen Beheer

Vier jaar is er alweer voorbij sinds hun vorige release Orison. Man, wat gaat de tijd snel. In die tijd kan er ook veel veranderen. Qua bezetting is er niks veranderd bij Arminivs uit Dordrecht, qua muziek wel.

Maakte men op de vorige 2 releases nog brute death metal, zo is het nu meer een mengeling geworden van brute death, black metal en wat flarden grindcore.
Op zich best lekker, maar wel behoorlijk chaotisch. Daar moet je van houden. De stijlen zijn wel lekker door elkaar geweven en de brute grunts van Robert en de screams van Willem vullen elkaar mooi aan.

De muziek wordt aardig over je heen gestort en het tempo ligt over het algemeen toch best hoog. Veel variatie is er wat tempo betreft dus niet. Is op zich ook niet erg, want de plaat is eigenlijk voorbij voordat je het weet. En daar komen we gelijk bij het volgende, want met nog geen 14 minuten kun je dit geen volledige plaat noemen, maar meer een mini-cd. Niet dat dat hindert, but so you know.

Op zich een aardige verrassing que stijl wisseling. Had ik niet verwacht. Ik heb er met plezier elke keer 14 minuten naar geluisterd. Hopelijk komt men de volgende keer sneller met materiaal en met een langere speelduur.

Ow, mocht u geïnteresseerd zijn, de volledige plaat is ook op youtube te beluisteren:

Tracks:

1. Hooglied 1914
2. Golden Torment
3. Templar Nectar
4. La Chasse
5. Alsem

Interview Born To Die'zine >>
Inteviewer: Skowron
2006

Interview Birkhoffblast.nl >>
Inteviewer: Jelmer Birkhoff,
12 juli 2004

Aardschok

Reviewer: Anthony van den Berg
Mei 2004

Napalm Death, Slayer, Deicide, Carcass, Morbid Angel zijn een aantal vrolijke bandjes die worden opgevoerd als invloed van deze vijf death metal artiesten. De demo "Storms Below" is compromisloos hard en snel zonder dat men zich een moment druk maakt over eigenzinnigheid. En waarom zou je als je het bloed vanuit de bilnaad speelt? Arminius speelt zes nummers lang (lees: kort) venietigende blast metal zoals het hoort en daar heb ik niets aan toe te voegen. Aanrader!

Vampire-magazine.com

Reviewer: Iwan
March 9, 2004.

I am not a nationalist at all, though Arminius makes me proud to be Dutch with their demo "Storms Below". In 1998 they started as a Death/Black Metal band and in time the line up has been adjusted to play the total and destructive terror blasting Death Metal they say they do now. You could say Willem van Balen seems to be the spinning wheel behind Arminius, since he is their oldest member. I had never heard of them. The information on their website did not make me feel ashamed, because this is their first demo and there was not a large list of gigs that were done yet. This demo is certainly going to change that list of gigs in the future.

I already told what kind of Death Metal Arminius said they play. I think they do in some songs. "Four Wings" is a perfect example of a blasting Death Metal song, a bit like Deranged or Cannibal Corpse would perform. "Storm Below" has that same class. If they would record a full album with those kinds of songs I would buy two!! This probably suggests the other songs are not good enough or something. Kill that thought. The opening track "Arminius" has some Slayer solo's, most of us wish for Slayer still played them their selves. Overall it is a good midtempo Death Metal song. The second track has some blast beats, yet it gets too much held down by the melodic slower parts to call it blasting Death Metal. That counts for most other songs too. They still are very good Death Metal songs.

What kind of kept irritating me about the sound was the way the bass was mixed in. As if it is not totally part of the music, it sometimes can be heard beside the rest. In a song like "Torched Horizon" it has been given some extra to the song. In the others I felt like it was overdone. The solo's, like I already mentioned, sound like the old Slayer solo sound. The rhythm guitars sound low and filthy and the drums sound clear enough to hear every hit or punch Lex made. It is a demo, so it sounds a bit like a demo, yet it must be said for a demo it sounds quite ok.

If you want to have this piece of this Dutch madness, you can buy it for € 6. Check their website for how to get it and get it! After 2000 years Arminius is going to rule again.

Brutalism.com

Reviewer: Iwan

Arminius - Storms Below
Another death metal band hailing from the Netherlands. Blasting death metal! Good focus on the guitars (I like the early guitar leads in the opening song, great!). Songs taht son't clock longer than 4 minutes. Clean brutal vocals, the aformentioned raving guitars, freaky basslicks and ramming drums. Tempo of the songs is fast but containing breaks and slamparts. But I think there could be some minor insane blast parts in some tracks. Pity that this disc only contains 6 tracks and therefor looking forward for their full length. Try it out!

Reviewer Dooban >>

Siedem lat po narodzinach pewnego, dobrze Wam znanego, ciesli, germanski general Arminius rozbil w puch rzymskie legiony w lasach Teutenborger. Glowa rzymskiego dowódcy zostala naturalnie dostarczona do wiecznego miasta, a swoja droga nauczka nie poszla w las - flagi Imperium Romanum nigdy wiecej nie przekroczyly Renu.

Gdzies w sieci mozna przeczytac, ze oto 'Arminius wrócil po 2000 lat, aby sciac kilka glów!'. Swiete slowa, bo mój leb trzyma sie juz tylko na oberwanym placie skóry, który zaraz sprawnie odetnie zamykajacy 'Storms Below' utwór tytulowy. Na propozycji przygotowanej przez Holendrów reke podaja sobie, a jakze - legendy: Morbid Angel ('Arminius' podchodzacy pod propozycje z 'Altars...' i momentami pod 'Blessed...'), Cannibal Corpse ('Four Wings' z charakterystycznymi dla Cannibali riffami, klasycznymi zwolnieniami i masywnym brzmieniem) oraz Suffocation (posluchajcie 'Four Wings', które spokojnie moglo by sie znalezc na najnowszym krazku Amerykanów!). Holendrzy nieustannie pracuja na najwyzszych obrotach i, szczerze powiedziawszy, nie bardzo mi to przeszkadza! Swietnie wychodza chaotyczne solówki i poplatane riffy, dlawi intensywnosc (6 utworów - 14 minut!) i nawet wokal gruchocze kosci jak nalezy.

Twórcy 'Storms Below' odrobili swoja lekcje na piatke, a ja przestalem lac krokodyle lzy po Sinister, a ostatnio takze po chlopakach z Haubicy, której ostatni krazek okazal sie byc labedzim spiewem zespolu. Nadszedl czas debiutantów, a Arminius startuje z bardzo wysokiego pulapu. Warto spróbowac!

DoobaN (8,75/10)

2005

ARMINIVS (Holland) “Storm Belows” (MCD) – Promo 2003 – Recorded At Prosound Studio, Dordrecht.

Holanda nuevamente al ataque con otos chanchos de guerra, imparable, testaruda ya arrasadora banda, que con este Promo ha dado mucho que hablar en todas partes del mundo. Esta es una banda que procrea un enfermo Blasting Death Metal, evocando a los viejos Maestros como SLAYER y MORBID ANGEL. La portada es a colores, la parte trasera del mini booklet incluye una foto grande de la banda a full color. El tema que da inicio a la barbarie lleva el mismo nombre de la banda “Arminivs”, mucho de MORBID ANGEL en el “Altars Of Madness”, un tema con una batería totalmente machacante, riffs depredadores, vocales enfermas y un bajo asesino, extraordinario hit para comenzar el bombardeo, luego tenemos “Fortress Of Hexa”, buen tema, con un bajo chacal y muy buenos cambios, el final es impiadoso, luego viene “Burning The Legions”, toda una demostración de salvajismo puro, en una escala pocas veces vista, ametrallante de principio a fin, como debe ser! Sigue “Four Wings”, putrefacción garantizada, que tales redobles, estoy muy impresionado con la reciedumbre de estoy chicos, este track te induce a un total slam desde el primer segundo, luego está “Torched Horizon”, que sin ningún tipo de preámbulos va defrente al campo de batalla, de lo mejor de esta producción, para terminar con esta infame matanza sónica, está el track que da nombre al Promo “Storms Below” que cierra con broche de oro este excelente trabajo, el cual si es de carácter obligatorio, si no posees este disco no tienes derecho a hablar u opinar de buen Metal, deberías dedicarte a la crianza de sapos y a la lectura de cartas ambulatoria!!!

Metalfan .nl

Reviewer: Kristof van Acker
Toegevoegd: 27 februari 2004

Als geschiedenisleraar en liefhebber van onze voorgeschiedenis kwam de naam Arminius me bekend voor. Arminius was een leider van een opstandige Germanenstam. We situeren ons enkele jaren na het begin van onze officiële tijdrekening. In een van de Germaanse bossen, namelijk het Teutenburger woud, won die bepaalde Germaanse leider enkele veldslagjes tegen de Romeinen. Naar verschijnt was het een ware slachtpartij waar rond allemaal sappige verhalen worden verteld in onze geschiedschrijving.
Deze Nederlandse band heeft zichzelf dus vernoemd daar die Germanenleider en ook de teksten handelen over dat onderwerp. Net zoals de Germaanse stammen, die uitblonken in brute kracht beukt deze band lekker op zijn eerste promo. Vroeger speelde de band nog een mix van death en black metal maar na een bezettingswisseling speelt de band pure death metal op speed. De verschillende bandleden zeggen invloeden te hebben van bands als Napalm Death, Slayer, Deicide, Carcass en nog enkele andere grootheden.
De muziek is vrij eentonig maar beukt lekker door. De nummers bevatten meer inhoud dan je op het eerste gehoor denkt. Af en toe horen we een subtiele baslijn of een erg lekker door beukend drumpartijtje. Het geheel heeft ook wel een old school death metal feeling. Een leuk doch niet erg spectaculaire demo. Punten zijn niet echt van toepassing maar voor een eerste demo is dit toch wel meer dan behoorlijk. De toekomst zal ons leren of we nog van deze band gaan horen en laten we hopen dat ze dan ons dan meer van die lekkere brute death metal voorschotelen!

Wanderingsouls
Reviewer: Mark
31 oktober 2004

Storms Below is de eerste demo van de uit Dordrecht afkomstige Arminius.
De demo laat een potje hakkende death metal horen. Het geluid is goed te noemen voor een demo-opname. Had echter wel iets meer gitaar willen horen. Bij death metal horen immers zware gitaren. Muzikaal is er niets aan te merken verder. Lekker gespeeld en af en toe een gitaarsolo. Misschien dat de blastbeats wat sneller kunnen? Maar goed, te snel zorgt ook voor een brei. Daar is bij deze demo geen sprake van. De zang is een verstaanbare grunt, wat wel positief is, maar een wat diepere had ik beter gevonden. Maar dat is een kwestie van smaak. Over het algemeen gezien een heel aardige demo.

Metal Domination
Reviewed by Antonis Maglaras

Again, death metal demo release, but this time with some grind
elements and the band has their base in Holland. The land of the
great After Forever and Epica. The band exist from 1998 and this is
their latest release. "Storms Below" has six very good songs. The production
is enough good and i found very interesting their cover work. If
you love bands, like Morbid Angel, Slayer, Napalm Death and Deicide
for sure you will love Arminius. I hope some day they will release
their debut album.
(7.5/10)

Metalglory.de
Reviewer: Karsten
Toegevoegd: 26 Mei 2004

Die Band Arminius kommt aus den schönen Niederlanden und zelebriert Death Metal. Gegründet wurde die Kapelle 1998 und dies ist ihr erstes Demo. Nach einigen Änderungen seit den Anfangstagen besteht das Line-up derzeit aus: Willem (Git.), Henk (Bass), Lex (Dr.), Walter (Git.) und Michael (Voc.). Laut Infoflyer steht der ungewöhnliche Name für den Germanen Arminius, der im Jahr sieben nach Christus den Römern bei einer Schlacht im Teuteburger Wald so mächtig den Arsch versohlt hat, dass sie es danach nicht mehr schafften, ihr Reich über den Rhein hinaus auszudehnen. Soviel zur Geschichte. Bei der Musik fällt zunächst mal der etwas dumpfe Sound und der sehr dominante Bass auf. Klingt aber ziemlich geil, weil es mich an alte Ami Bands erinnert. Mein Lieblingsstück ist der zweite von den 6 Songs „Fortress of Hexa“. Er wird von Gitarrenriffs getragen, die den Nackenkrampf geradezu herausfordern. Dazwischen wird schön Kleinholz gemacht. Nebenbei ist er auch 3:40 das eindeutig längste Stück der Scheibe. Die Jungs haben sich aber nicht dem ultrabrutalen Grunz-Death verschrieben, wie er von vielen jungen Kapellen so herrlich inszeniert wird, sondern man hält sich eher an die Vorbilder, wie Deicide, Napalm Death oder auch Morbid Angel. Vor allem der Bass, der sich stellenweise rüpelhaft in den Vordergrund drängt, lässt mir fast eine Gänsehaut über den Rücken wandern. Der Sänger erinnert oft an Glen Benton, was deutlich für ihn spricht. Die Gitarren und das Schlagzeug leisten gute und solide Arbeit, die ich hier aber nicht weiter erwähnen muss.

Schön rau und teilweise recht simpel, aber dann auch wieder frickelnd decken diese Holländer das ganze Spektrum ab. Mir gefällt die Scheibe.

Fazit: Gelungener Start für diese Band. Am Sound muss noch gearbeitet werden. Wer auf Death Metal steht, der Spaß macht und schön roh in die Fresse knallt, der ist hier richtig. Ich schätze mal, dass es auf der Bühne und vor allem davor, ganz schön zur Sache geht, wenn diese Herren zum Tanz bitten. Ich hoffe auf eine Full-Length Scheibe! Das Demo könnt Ihr für lausige 6 Euro über die Homepage bestellen, wo man übrigens auch die Lyrics zum mitgrölen findet.

Lords of metal

Reviewer: Deborah

Deborah: Deze promo getiteld 'Storms Below' van het Dordrechtse vijftal is in oktober 2003 opgenomen, vervolgens in eigen beheer uitgebracht, met als gevolg dat je als luisteraar veertien minuten lang wordt opgescheept met een flinke bult old school death metal.

Het resultaat is een zetals nummers die goed te verorberen zijn. Niet origineel, maar de nummers zitten wel goed in elkaar en liggen lekker in het gehoor. Meneer Philippo produceert een lompe ranzige lage grunt die goed past in de muziek, de drummer blast lekker door en de gitaristen zijn verantwoordelijk voor de snelle gitaarriffs en de solo's Snelheid wordt op dit schijfje zorgvuldig afgewisseld met midtempo stukken. Zelf hebben ze de originele naam 'terror blast deathmetal' aan de muziek gegeven. Op zich een goede benaming omdat het agressief is, de drummer niet vies is van blastbeats en omdat een lekkere meuk old school death metal spelen.

Na deze lovende woorden over dit schijfje zijn er uiteraard een aantal punten van kritiek op deze promo. Het zou er niet slechter op worden als er iets meer variatie in de nummers zou worden verwerkt zodat het geheel niet zo voorspelbaar is. Aan de productie mag ook nog wel het één en ander aan gesleuteld worden. De baspartijen zijn namelijk erg slecht te horen, en over het algemeen klinkt het geluid gewoon wat magertjes.

Conclusie: Een matig tot aardig schijfje, maar er mag nog wel wat verbeterd worden om de volgende keer met een plaat te komen die het predikaat 'goed' zal krijgen.

Zware metalen.com

Reviewer: Niels Achtereekte
16 Maart 2004

Arminius - Storms below
2004, Eigen beheer

'Totale en alles vernietigende terror blast death metal'. Niet alleen een opeenvolging van woorden die je zonder logopedische bijstand bijna niet je smoel uit krijgt, maar ook de omschrijving die Arminius haar muziek meegeeft. Helaas doet deze spreuk iets anders vermoeden dan er daadwerkelijk op de plaat staat. Na het eerste nummer staat het meubilair hier nog overeind (in dezelfde saaie opstelling) en vraag ik me af of de stoelendans later nog plaats gaat vinden. We zullen zien…

Arminius is opgericht in 1998 en heeft zijn naam te danken aan een Germaanse veldheer. De band heeft in de afgelopen jaren meerdere bandwisselingen ondergaan en ook is men van death/black geswitcht naar 'full-time' death metal. In oktober van het vorige jaar is Arminius de studio ingedoken om de 'Storms below'-promo op te nemen. De promo is in eigen beheer uitgebracht en telt 6 tracks.

De death metal van Arminius is erg bassaal en kent veel 'herkenbare' momenten. Midtempo's worden veelal afgewisseld met blast-stukken. Bij deze blast-stukken moet echter wel opgemerkt worden dat ze niet op een verbijsterend hoog tempo liggen. De tempo's van de nummers doen meer denken aan de begindagen van de death-metal. De rest van de band lijkt ook door die periode te zijn geïnspireerd. Helaas is de muziek niet strak genoeg om een goede old-school sound neer te zetten. De partijen lopen regelmatig langs elkaar heen en ook de matige productie komt de muziek niet te goede. Aan dit laatste zijn vooral de drums en de in volume schommelde baspartijen debet. Voor de rest is het geluid best in orde. Zanger Michael beschikt over een hese stofzuiger-grunt en is het gitaargeluid behoorlijk venijnig. Het sologeluid doet meteen denken aan Deicide op haar 'Amon - Feasting the beast' album, wat wel weer een vieze grijns op mijn gezicht weet te toveren.

Tijd om de balans op te maken! Lomp is de muziek van Arminius zeker. 'Totale en allesvernietigende terror blast death metal' is het zeker niet. Met een minder pretentieuze stijlomschrijving en meer strakheid zou deze band al veel sterker overkomen.

Metallian.com
Reviewer: Ali "The Metallian"
06-06-2004

The name Arminius comes from a brutal general who fought the Romans 2,000 years ago and it is not surprising that the band bearing his name would also be a crushing death metal entity. The quintet goes about its business like pros, evoking names like Suffocation and Deicide in the process. The occasional lead darts back to early Slayer -think Hell Awaits - and the general impression is of a band which has its heart in the right place. Nevertheless, the band's drummer could use a little improvement. He must be commended for his attempt at introducing variety here and there, but he still has some ways to go before being a fully adequate death metal drummer. All the same, Arminius is a good death metal band and can be contacted by visiting www.arminius.nl or by e-mailing info@arminius.nl.

Bloodchamber.de

Reviewer: Bastian Greb
19.04.2004

Arminius ist der Name eines deutschen Generals, der im Jahre 7 nach Christus römische Legionen im Teuteburger Wald vernichtet hat. Aber er hat nicht nur Köpfe rollen lassen, er ist sogar noch Namensgeber für die fünf holländischen Prügelbrüder geworden, die hier mit Storms Below ein Kurzalbum präsentieren. Und so brutal, wie man sich die Schlachten des Generals vorstellen kann, soll auch die Musik klingen: aggressiver, schneller und destruktiver Death Metal. Tatsächlich haben es die holländischen Kampfbolzen geschafft, sechs Lieder auf enge 14:28 min zu pressen. Komplexes Songwriting mit langen Instrumentalparts, einem gruseligen Intro oder minutenlangen Dauergröhlattacken sind folglich nicht zu erwarten.
Die Realität sieht anders aus: kurze Tempowechsel, undefinierbares Gegrunze und absoluter Panikdrumsound, der leider nicht annähernd eine Songstruktur erkennen lässt. Dazu kommt die etwas schwächelnde Produktion (vor allem beim Bass auffällig), die dafür sorgt, dass die Vocals etwas in den Hintergrund treten. Folglich kann man nicht annähernd erahnen, was da von sich gegröhlt wird (was vielleicht garnicht so schlimm ist, wenn man sich die englischen Kommentare auf dem Beipackzettel ansieht - auweia!). Leider gelingt es der Band nicht ganz, dass oben genannte Szenario der Schlacht auf die Musik zu übertragen. Die Folge ist Panik und Hektik pur. Hauptproblem ist, dass ab und an auch noch der Takt flöten geht, was das Ganze noch undurchsichtiger gestaltet. Die etwas schrägen Gitarrensolos im Hintergrund sind meiner Meinung nach eher unpassend als hilfreich und dienen nicht grade der Auflockerung. Sehr geil geworden sind dagegen die überraschend powervollen Terrorvocals von Sänger Michael Phillipo, der eigentlich aussieht wie eine Mischung aus Daniel Düsentrieb (Ex- Duck Tales) und Löwenzahn-Frontmann Peter Lustig. Von dieser harmlos erscheinenden Gestalt hätte man solche Vocals nun wirklich nicht erwartet. Aber wie schon angesprochen, ist das Gegrunze viel zu stark in den Hintergrund produziert worden. Die Namensgeber für Album und Band "Arminius" und "Storms Below" sind leider auch noch die schwächsten Songs auf der Cd geworden, aber seien wir ehrlich: eigentlich ist das Gesamtwerk nun wirklich kein großes Kino. Vielleicht wäre es besser gewesen, wenn man das vorhandene Material auf zwei Lieder à 5 Minuten verteilt hätte und das ganze als EP promotet hätte. Einzig "Fortress of Hexa" weiß ein wenig zu gefallen.
Zusammengefasst haben Arminius hier nun wirklich keinen Meilenstein geschaffen. Je öfter ich die Cd höre (und das ist nun wirklich nicht schwer bei diesem kompositorischen Meisterwerk von einer Viertelstunde), desto eher kommt mir der Gedanke, dass ich das wohl auch mit einer Extraausgabe von Music Maker - Death Metal 2.1. oder sowas in der Art hinbekommen hätte. Meiner Meinung nach muss ein Song immer einen Wiedererkennungswert haben, sowas wie einen Roten Faden, der einem sagt: "Ach, das Teil könnte ich mir mein Leben lang anhören!". Arminius hat das leider nicht annähernd geschafft! Aufgrund dieser Tatsache, der schwachen Produktion und den deutlichen Schwächen beim Songwriting sind nicht mehr als 3 Punkte drin. Sorry!

Typisch weer zo'n kereltje die hele dagen naar de soundtrack van Lord of the rings zit te luisteren.....